Tesla ANP-268 „B115“

Vyráběn v letech: 1981-1985

Modelová řada téměř shodných magnetofonů Tesla B113, B115 a B116 se vyráběla v letech 1980 až 1986 v národním podniku Tesla Přelouč. Po magnetofonu Tesla B73 z roku 1978, to byly další magnetofony značky Tesla, které vyhovovaly nárokům specifikace audiotechniky s vysokou kvalitou reprodukce zvuku, tedy high fidelity, dodnes používané zkratky Hi-Fi.

Od roku 1980 do roku 1981 se vyráběl první z řady B11, magnetofon B113. Ten ještě nebyl vybaven tvrzenými hlavami (takže se provozem „obrušovaly“) a rovněž neměl odnímatelný kryt pro přístup k magnetofonovým hlavám, takže čistit magnetofonové hlavy, hnací hřídel (capstan) i přítlačnou kladku, bylo obtížnější.

V roce 1981 byl na trh uveden model B115, který se vyráběl až do roku 1985. První kusy vycházely z jeho předchůdce B113, takže také neměly odnímatelný kryt magnetofonových hlav, což se ale záhy změnilo. Hlavy již byly tvrzené (záznamová ANH 200, snímací hlava ANH 210), takže podléhaly opotřebení pomaleji.

Vlastnosti modelové řady B11

Magnetofon B11x je čtyřstopý (dvě stopy pro každou stranu pásku), což umožňuje jeho provozování v režimech „Stereo“ i „Mono.“ Magnetofon je vybaven oproti levnějším modelům třemi hlavami. V praxi to znamená, že pro nahrání záznamu na pásek je použita jiná hlava než pro reprodukci záznamu z pásku. A samozřejmě, že aby to dávalo smysl, je v páskové dráze jako první mazací hlava, pak záznamová, nakonec snímací hlava. Při pořizování záznamu na dvouhlavý magnetofon můžete monitorovat pouze vstupní signál, nikoli to, co se reálně nahrálo na pásek a záznam můžete zkontrolovat až po nahrávání. U tříhlavých magnetofonů kontrolujete rovnou pořízený záznam v reálném čase, což je mnohem efektivnější a pohodlnější.

Při pořizování záznamu se nevyužívá ani automatika (automatické nastavení úrovně záznamu), ani utlumení špiček (známé jako „limiter“). Úroveň se nastavuje ručně pomocí tahových potenciometrů a buzení se kontroluje na dvojici ručičkových VU metrů. Při záznamu lze monitorovat jak vstupní, tak zaznamenaný signál (přepínač s polohami „Source“ a „Tape“). Režim záznamu do dané stopy je indikován rozsvícením červeného LED indikátoru pod VU metrem (při stereo záznamu svítí oba).

Pásek lze převíjet oběma směry. Během převíjení pásku lze využít tzv. příposlech („CUEING“). Posuv pásku je svázán s mechanickým počítadlem, které je čtyřmístné ve svislé poloze s možností vynulování tlačítkem.

Magnetofon je vybaven funkcí autostop pro všechny režimy pohybu pásku. K zastavení pásku dojde, pokud je na pásku nalepen kovový prvek (zpravidla hliníkový pásek). K zastavení pásku dojde i tehdy, pokud pásek skončí, případně se přetrhne, nebo pokud dojde k zastavení některého kotouče z jakéhokoli důvodu.

Dálkový ovládač připojený kabelem do zdířky „Remote“ umožňuje ovládat funkci „Pause,“ protože pozastavení posuvu pásku při přehrávání nebo záznamu je ovládáno elektromagnetem (přesněji elektromagnet pohybuje přítlačnou kladkou).

Magnetofon je vybaven pětikolíkovými DIN konektory pro vstupní a výstupní signály. Vstupní konektory umožňují záznam (nebo jen poslech) z gramofonu s krystalovou přenoskou („PHONO“), rádia/magnetofonu/jiného zdroje (linkový vstup/výstup „RADIO“), a z dvojice mikrofonů („MICRO L“ a „MICRO R“), přičemž do „MICRO L“ je možné zapojit stereofonní mikrofon se společnou vidlicí. Jako výstup, tedy „Line-out“ nebo běžné „AUX,“ slouží konektory označené jako „RADIO“ (vstup a výstup) a „MONITOR“ (pouze výstup). Dále lze připojit sluchátka přes křížový domino-konektor („PHONES“), který je vybaven možností neodpojit nebo odpojit reproduktory (záleží na tom, v jaké poloze se zasune kolík sluchátek). Na zadním krytu je dvojice konektorů pro reproduktory, kam je vyveden výstup z koncového zesilovače 2x 10W (pouze u magnetofonů B113 a B115).

Parametry modelové řady B11

Aby magnetofony splňovaly požadavky „Hi-Fi,“ musely být stereofonní, jejich kmitočtový rozsah musel být alespoň 40 Hz až 12,5 kHz, kolísání posuvu pásku muselo být menší než 2 % a odstup signálu od šumu musely mít 40 dB nebo více. Výňatek specifikace z příslušné normy ČSN IEC 94-7 (368420) je na konci textu.

Magnetofon lze osadit cívkami o průměru až 18 cm (přesněji tedy 177,8 mm neboli 7 palců) a pro uchycení cívek používá takzvaný trojzubec, čili Trident (nikoli tedy NAB). Cívky lze zakrýt plastovým krytem (poloprůhledný, kouřový).

Pásek se může pohybovat rychlostí 19 cm/sec (přesněji tedy 19,05 cm/s, což je 7½ palce za sekundu) a 9 cm/sec (přesněji tedy 9,53 cm/s, což je 3¾ palce za sekundu).

Při rychlosti posuvu pásku 9,53 cm/s se kmitočtový rozsah magnetofonu pohybuje v rozmezí od 50 Hz až do 12 500 Hz. Při rychlosti posuvu pásku 19,05 cm/s se kmitočtový rozsah magnetofonu pohybuje v rozmezí od 40 Hz až do 15 000 Hz. Nicméně při použití kvalitního pásku je možné dosáhnout až na 20 000 Hz.

Magnetofon je možné provozovat ve svislé i ve vodorovné poloze. Pro usnadnění přenášení magnetofonu vážícího 13 kg, je v horním krytu madlo (ucho), které je možné sklopit, takže z magnetofonu „nevyčuhuje.“

Životní cyklus

Další model v řadě, magnetofon B116 uvedený na trh v roce 1983, byl shodný s modelem B115, chyběl však koncový výkonový zesilovač. Výroba B116 běžela až do roku 1986.

Tím byl završen „evoluční“ cyklus celé modelové řady magnetofonů B (B3, B4, B5, B7, B9, B10 a B11). Následovala modelová řada CM, vyráběná v letech 1986 až 1988 - Tesla model CM130 a model Tesla CM160. Tím byl v ČSSR završen vývoj a výroba kotoučových magnetofonů vůbec.

Zajímavosti

(Text se teprve připravuje.)

Problémy

(Text se teprve připravuje.)

Související videa

Na skok do minulosti ~ Magnetofon Tesla B115 (1981)

Na skok do minulosti ~ Tesla B115 (1981) + Tesla AMD411N (1975)

Magnetofony ČSN IEC 94-7 (368420)

  • Kmitočtová charakteristika: 40 Hz až 12,5 kHz nerovnoměrnost < 7 dB, 250 Hz až 6,3 kHz nerovnoměrnost > 5 dB,
  • Odchylka od jmenovité rychlosti posuvu pásku max. ±2 %
  • Kolísání rychlosti posuvu pásku max. ±0,15 %
  • Odstup cizích napětí snímacího kanálu od signálu musí být nejméně 40 dB
  • Odstup rušivých napětí celkem od signálu musí být nejméně 50 dB
  • Přeslech mezi stereofonními kanály lepší než 30 dB při 0,5 kHz až 6,3 kHz
  • Přeslech u vícestopého záznamu lepší než 45 dB při 0,5 kHz až 6,3 kHz
  • Zkreslení 3. harmonickou při pracovní úrovni záznamu nesmí být větší jak 3 %
  • Mazací schopnost musí být lepší než 65 dB