Tesla ANP-201 "SONET" (článek se teprve připravuje)

Vyráběn v letech: 1958-1959

Tesla Sonet ANP201 je kufříkový elektronkový dvoustopý monofonní cívkový (reel-to-reel) magnetofon vyráběný v tehdejším poválečném Československu. Je jednorychlostní s rychlostí posuvu pásku 9,53 cm/sec (3¾"/sec), přičemž kmitočtový rozsah má 50 Hz až 10 kHz. Magnetofon lze provozovat s cívkami do max. průměru 13 cm (127 mm). Šíře pásku je standardní ¼" (čtvrtina palce). Ovládání funkcí posuvu pásku se děje pomocí šoupátek. Tento způsob je patentovaný a nevyskytuje sa u žádné jiné značky (ČS patent). Další tlačítka slouží pro zahájení záznamu a pozastavení posuvu (pauza). Úroveň záznamu se nastavuje stejným ovládacím prvkem, jako hlasitost, tedy otočným potenciometrem. Sílu signálu při záznamu zobrazuje elektronkový indikátor (magické oko). Druhý otočný potenciometr slouží jako regulátor výšek/hloubek (tónová clona) a zároveň jako hlavní vypínač.

Reprodukci zajišťuje oválný, středotónový reproduktor (120x160 mm) s permanentním magnetem o impedanci 4 Ω, ev. externí reproduktor o impedanci 5 Ω. Výkon zesilovače je 1,5 W (při zkreslení 4%).

Tělo magnetofonu (skříňka) je ze dřeva, které je potažené koženkou. Koženkový potah se vyskytuje v různém barevném provedení. Postranní mřížky jsou z eloxovaného hliníku. Vrchní a spodní panely skříňky jsou z plechu. Transportní víko je též kovové. Přívodní elektrická šňůra je neodnímatelná a stočená se ukládá dovnitř magnetofonu za zaklapávací dvířka.

Předmagnetizace a magické oko jsou nastaveny pro použití s páskem AGFA CH.

Magnetofon se vyráběl v Tesla Pardubice národní podnik a byl prodáván za 2300 Kčs, přičemž průměrná hrubá mzda se v té době pohybovala kolem 1300 Kčs (zdroj).

Přímým nástupcem tohoto modelu je magnetofon Tesla Sonet Duo ANP210.

Zajímavosti: Magnetofon váží 12 kg a má spotřebu 50W. Sluchátka musí mít impedanci 4000 Ω, jinak zkratují zesilovač.

Problémy: Nejčastějším problémem, se kterým se můžete u Sonetů setkat, je to, že byl magnetofon dlouhodobě nesprávně vypnut a tak se zdeformoval setrvačník (vymačkal se do něj otisk hřídele), takže magnetofon za chodu "drncá."